Volgende generatie Volvo's met Unreal Engine: fotorealistische visualisatie van Epic Games
Om zijn klanten de best mogelijke gebruikerservaring te bieden, introduceert Volvo Cars fotorealistische visualisatietechnologie in de volgende generatie elektrische auto's via een nieuwe samenwerking met Epic Games. De bedrijven slaan de handen in elkaar om Epic's Unreal Engine game engine in de komende Volvo's in te bouwen, voor ongeëvenaarde graphichs van hoge kwaliteit op het beeldscherm van de auto.
Epic Games is een toonaangevend interactief entertainment- en softwarebedrijf, onder meer bekend als uitgever van Fortnite – een van de grootste computergames ter wereld. Het bedrijf ontwikkelt ook Unreal Engine, dat wordt beschouwd als de meest geavanceerde real-time 3D-creatietool die ook door allerlei bedrijven buiten de game-industrie wordt gebruikt. Deze technologie wordt nu ook door Volvo gebruikt voor de ontwikkeling van digitale interfaces en de weergave van real-time graphics in toekomstige modellen.
Volvo is de eerste Europese autofabrikant die Unreal Engine gebruikt voor de ontwikkeling van de Human Machine Interface (HMI). Daarbij richt het merk zich in eerste instantie op de Driver Information Module (DIM), die de bestuurder voorziet van relevante informatie en die infotainmentfuncties biedt.
In de volgende generatie Volvo’s worden op de displays indrukwekkende, hoogwaardige graphics getoond. De bijzonder scherpe weergave, hoge kleurverzadiging en nieuwe 3D-animaties zijn pas de eerste stappen van de ontwikkelaars van Volvo Cars. Zij zullen de grafische grenzen blijven verleggen in de toekomst.
“Om onze klanten de best mogelijke gebruikerservaring te bieden en bij te dragen aan een veilige en gepersonaliseerde rit, hebben we een rijke, meeslepende en responsieve visualisatie in onze auto’s nodig”, zegt Henrik Green, Chief Product Officer bij Volvo Cars. “Unreal Engine maakt dit mogelijk en maakt het nog leuker om tijd door te brengen in een Volvo.”
Door Unreal Engine te koppelen aan de grote rekenkracht van de derde generatie Snapdragon® Cockpit Platforms zetten de toekomstige Volvo-modellen de nieuwe norm op het gebied van grafische prestaties en infotainmentsystemen. Volvo’s volgende generatie infotainmentsysteem werkt ruim twee keer sneller dan voorheen, terwijl het genereren en verwerken van graphics zelfs tot tien keer sneller gaat.
“Met het gebruik van real-time interactieve graphics met hoge resolutie in de auto open je de weg naar een breed scala aan nieuwe manieren om inzittenden te informeren en vermaken”, zegt Heiko Wenczel, Director of Automotive and HMI for Unreal Engine bij Epic Games. “De zeer getalenteerde ontwerp- en productteams bij Volvo hebben de kans gegrepen om iets nieuws te doen, wat zich zal blijven ontwikkelen met geweldige nieuwe functies dankzij de mogelijkheden van Unreal Engine.”
Het nieuwe, volledig elektrische vlaggenschip van Volvo dat later dit jaar wordt onthuld, is het eerste model waarin de nieuwe graphics te zien zijn. Dit vlaggenschip is de eerste van een nieuwe generatie elektrische Volvo’s in de aanloop naar een volledig elektrisch gamma in 2030.
Volvo ziet ook andere mogelijkheden voor Unreal Engine om de technologie in toekomstige Volvo’s naar een nog hoger niveau te tillen. De ontwikkelaars van Volvo blijven continu nieuwe toepassingen verkennen voor deze en andere software-gestuurde technologieplatforms, terwijl veiligheid altijd voorop staat.
Volvo heeft de ambitie om halverwege dit decennium minstens de helft van alle software die in de modellen geleverd wordt in eigen huis ontwikkelen. Er wordt daarom ook op grote schaal personeel geworven op het gebied van softwareontwikkeling. Codeertalenten krijgen bij Volvo talloze mogelijkheden om te werken aan baanbreken