Volvo Cars meldt verkoop van 45.952 auto’s in mei, aandeel volledig elektrische auto’s staat op 7,9%
Volvo Cars meldt vandaag een verkoop van 45.952 auto’s in mei, een daling van een 28,3% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De vraag naar auto’s van het bedrijf blijft sterk, vooral naar de geëlektrificeerde Recharge-modellen.
In mei groeide het aandeel van volledig elektrische auto’s ten opzichte van vorig jaar tot 7,9%. De verkoop van Recharge-modellen vertegenwoordigde 33,6% van de totale verkoop, een stijging van 10% ten opzichte van mei 2021.
In mei bleven de COVID-19 gerelateerde lockdowns in Oost-China de toch al overbelaste wereldwijde toeleveringsketens nog meer onder druk zetten, met productieverlies tot gevolg. De onderneming heeft onlangs tekenen van verbetering in de bevoorrading gezien, met een geleidelijke versoepeling van beperkingen in China tot gevolg. Hierdoor wordt een lichte verbetering van de productievolumes mogelijk. De verwachting is dat de productie geleidelijk zal toenemen.
De orders voor volledig elektrische Volvo’s blijven toenemen. De lockdowns hebben echter een impact gehad op de productie van volledig elektrische auto’s in het tweede kwartaal en dit zal invloed hebben op het aandeel volledig elektrische auto’s dat in het derde kwartaal zal worden geleverd.
In mei werden in Europa 18.752 auto’s verkocht, een daling van 24,3% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van de Recharge-modellen was in mei goed voor 47% van de totale verkoop in Europa.
De verkoop van Volvo Cars in de VS bedroeg 9.372 auto’s, een daling van 29,1% in vergelijking met mei vorig jaar, waarbij de Recharge-modellen goed waren voor 35,7% van de totale verkoop.
De verkoop in China daalde in mei met 43,8% tot 9,488 in vergelijking met mei vorig jaar.
Volvo Cars’ best verkochte model in de afgelopen maand was de XC60 met een verkoop van 15.177 (2021: 19,835 verkochte auto’s), gevolgd door de XC40 met 12.097 auto’s (2021: 20.350) en de XC90 met 8.790 auto’s (2021: 9.961 auto’s).
Mei |
|
|
Januari- Mei |
|
|
|
|
2022 |
2021 |
Verschil |
2022 |
2021 |
Verschil |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
18,752 |
24,761 |
-24.3% |
103,731 |
138,127 |
-24.9% |
Recharge |
8,813 |
9,850 |
-10.5% |
53,120 |
56,604 |
-6.2% |
- Plug-in hybrid |
6,966 |
8,488 |
-17.9% |
40,949 |
50,927 |
-19.6% |
- Pure electric |
1,847 |
1,362 |
35.6% |
12,171 |
5,677 |
114.6% |
|
|
|
|
|
|
|
China |
9,488 |
16,895 |
-43.8% |
53,765 |
78,572 |
-31.6% |
Recharge |
547 |
749 |
-27% |
4,374 |
3,374 |
29.4% |
- Plug-in hybrid |
404 |
709 |
-43% |
3,599 |
3,134 |
14.8% |
- Pure electric |
143 |
40 |
257.5% |
768 |
240 |
220% |
|
|
|
|
|
|
|
VS |
9,372 |
13,221 |
-29.1% |
42,151 |
51,496 |
-18.1% |
Recharge |
3,348 |
2,750 |
21.7% |
13,787 |
7,600 |
81.4% |
- Plug-in hybrid |
2,541 |
1,805 |
40.8% |
10,529 |
6,002 |
75.4% |
- Pure electric |
807 |
945 |
-14.6% |
3,258 |
1,598 |
103.9% |
|
|
|
|
|
|
|
Overige |
8,340 |
9,234 |
-9.7% |
41,750 |
44,338 |
-5.8% |
Recharge |
2,737 |
1,843 |
48.5% |
12,042 |
9,419 |
27.8% |
- Plug-in hybrid |
1,882 |
1,791 |
5.1% |
8,157 |
9,234 |
-11.7% |
- Pure electric |
855 |
52 |
1,544.2% |
3,885 |
185 |
2000% |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
45,952 |
64,111 |
-28.3% |
241,397 |
312,533 |
-22.8% |
Recharge |
15,445 |
15,192 |
1.7% |
83,316 |
76,997 |
8.2% |
- Plug-in hybrid |
11,793 |
12,793 |
-7.8% |
63,234 |
69,297 |
-8.7% |
- Pure electric |
3,652 |
2,399 |
52.2% |
20,082 |
7,700 |
160.8% |